باز سازی بایستی از مجلس اغاز شود

    

 

باز سازی بایستی از مجلس اغاز شود . 

بدون شک عامل بوجود امدن  چنین شرایطی در کشور به نحوه عملکرد  و مد یریت  بخشی از سه قوه  باز می گردد  که بایستی مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاح گردد

کشورطی سه دهه گذشته علی رغم  جنگ / تحریم ها و فشار های سیاسی بین المللی و تهدید ها ی امریکا پیشرفت های قابل توجهی  در زیر ساخت های اقتصادی/ علمی وقدرت نظامی داشته است  اما باید اذعان کرد که در برخی از شاخص ها  جامعه دچار اسیب های جدی گردیده  که  این مسئله بروضعیت  اقتصادی و تعاملات سیاسی و اجتماعی مردم با یکدیگر و مردم با دولت  تاثیر ات نامطلوبی بر جای گذاشته است . بدون شک عامل بوجود امدن  چنین شرایطی در کشور به نحوه عملکرد  و مد یریت  بخشی از سه قوه  باز می گردد  که بایستی مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاح گردد . یکی از کانونهای تایر گذار در این زمینه مجلس است  که بایستی باز سازی شود . امام  ره  با درک  سیاسی بالا و جهان بینی که نسبت به حکومت اسلامی  داشتند  برای مجلس جایگاه ویژه ائی قائل بودند که البته  نه در ایران بلکه در مناسبات سیاسی کشور های پیشرفته جهان نیز این رویه مرسوم است  ومردم و فعالان سیاسی  و دولتمردان  ان کشور ها نیز  به این واقعیت و  باور رسیده اند  که مجلس باید جایگاه واقعی و قانونی خود را داشته باشد تا کشور مسیر منطقی خود را طی کند  . از این رو  یکی از راههای رسیدن به این هدف تعریف مجدد از وظائف مجلس  و چگونگی نظارت  قانونمند ان بر دیگر نهادهای اجرائی است. از سوی دیگر احزاب  و تشکل های سیاسی در مجلس اگر چه کار کرد های مثبتی دارند اما گیر و بند های حزبی نمایندگان مانع از ان شده است تا انان در مسیر خواسته های مردم و رهبری حرکت کنند . بنابر این یکی از نقاط اسیب پذیر مجلس تشکلهای جناحی است که گاهی منافع خود را بر منافع ملت و رهنمود های رهبری ترجیح میدهند  که بایستی این مشکل  با مکانیزم منطقی رفع گردد .  نکته دوم  نبود قانونی جامع  و تاثیر گذار برای کنترل و ارزیابی عملکرد قانونگذاران و ممانعت از ورود انان به  حوزه های رانت خواری است که خوشبختانه این موضوع در مجلس شورای اسلامی عمومیت ندارد و تنها تعدادی انگشت شمار از نمایندگان در این حوزه ها الوده دنیا طلبی شده اند .

 اما  چه کسی میتواند مجلس را اصلاح کند …… باید اذعان کرد که در هر حالتی این مردم هستند که نمایندگان خود را انتخاب می کنند وترکیب مجلس را تعیین می کنند . هنوز فرصت زیادی برای مردم وجود دارد تا انتخاب اصلح داشته باشند.  هموطنان عزیزی که از روی دلسوزی انتقاد های صریحی از عملکرد مجلس و دیگر قوای کشور دارند بایستی در جهت ترغیب مردم به مشارکت  در انتخابات فعال شوند . چون بی تفاوتی و کناره گیری انان از انتخابات فرصت دیگری را برای سود جویان ایجاد خواهد کرد و کشور را به زوال خواهد برد . بنابر این قطعا مردم با رای خود به نمایندگان شاخص می توانند صلاحیت مجلس را ارتقائ دهند و این نهاد مردمی را در راستای اهداف مردم و رهبری هدایت کنند . یقینا مردم ما این درک سیاسی را دارند که  مسامحه  در مشارکتهای سیاسی و کنار رفتن از صحنه به سود هیچ کس نخواهد بود و مجلسی  که با رای بالاتر در صحنه سیاسی کشور حاضر شود  قطعا  در داخل و جامعه بین المللی حرف برای گفتن خواهد داشت و با مشروعیت سیاسی که از رای شما کسب خواهد انشاءالله حافظ منافع مردم خواهد بود .  این نکته را نیز به خاطر بسپاریم که دشمن طی سی سال گذشته با تبلیغات وشگرد های  سیاسی  تلاش کرده است تا میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات را کاهش دهد که این ارزوی شوم  برای انان دست نیافتنی خواهد بود ..

مرتضی غرقی 

  

 

 پایگاه شخصی مرتضی غرقی 

 

www.ghoroghi.ir