خاطرات نیویورک :شماره ۷

 

نامه را به بنیاد کارتر (کارتر سنتر) ارسال کردم. هدفم از مصاحبه آن بود که نکات تاریخی مناقشه ایران و آمریکا را از دیدگاه کارتر به اطلاع مردم ایران برس

 

 

بیستم خرداد ۸۴ طبق روال معمول گزارشی از اوضاع پرونده هسته­ای ایران تهیه کردم و برای مرحوم هنردوست ارسال کردم تا او نیز از روند پرونده هسته­ای ایران در شورای امنیت آگاه شود. البته از این گونه تحلیل­ها برای واحد مرکزی خبر هم به طور مداوم ارسال می­کردم که تنها هدفم اطلاع رسانی به مدیران خبر بود. مرحوم هنردوست برای کشور بسیار دلسوز بود و با حساسیت زیاد مسائل هسته­ای ایران را در شورای امنیت پی­گیری می­کرد. از این رو احساس کردم شاید این تحلیل بتواند برای برنامه­ریزی تبلیغاتی او در رسانه مفید باشد.

متن نامه به شرح زیر است .

جناب آقای هنردوست

قائم مقام محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی

با سلام

احتراماً پیرو تحولات سیاسی در مورد پرونده هسته­ای ایران و تلاش­ آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین رژیم صهیونیستی برای فشار بیشتر به ایران، پرونده هسته­ای ایران از آژانس بین­المللی انرژی اتمی به شورای امنیت منتقل شد و این امر خشم ایران را برانگیخته و موجب تنش در پرونده هسته­ای ایران شده است. از این رو دبیرکل سازمان ملل برای معتدل­کردن جو، حرکت­هایی را آغاز کرده است که یکی از این اقدامات مذاکرات تلفنی کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل با آقای لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. پنجشنبه گذشته پنج عضو دائم شورای امنیت جلسه­ای را با حضور دبیرکل سازمان ملل برگزار کرده بودند که شنیده شد در این نشست دبیرکل سازمان ملل طرفین را به خویشتن­داری دعوت ­کرده است. اما سفیر انگلیس و آمریکا مقاومت کرده و خواستار فشار بیشتر بر ایران شده بودند. در این نشست همچنین سفیر انگلیس گزارشی از اجلاس برلین در مورد برنامه هسته­ای ایران به دبیر کل داده بود. براساس خبرها رایس، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته ده بار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا و روسیه و چین تلفنی گفتگو کرده است تا بتواند نظر مساعد آنان را برای تصویب قطعنامه جلب کند. سفر هفته آینده نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا به هند نیز به این منظور ارزیابی شده است که هند را از همکاری اقتصادی با ایران منصرف کند. وی دوشنبه آینده در مذاکرات لندن حضور خواهد داشت. لابی صهیونیست­ها در هیئت حاکمه آمریکا و نومحافظه­کاران این کشور تلاش می­کنند تا پرونده ایران هر چه سریع­تر در شورای امنیت مطرح شود. زیرا بوش قصد دارد در سخنرانی سالانه خود از این اقدام به عنوان پیروزی در جنگ با تروریسم بهره­برداری سیاسی کند و بر مشکلات خود در عراق سرپوش بگذارد. البته از اول فوریه، آمریکا رئیس دوره­ای شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد. در این حال یکی از اعضای بلندپایه نمایندگی روسیه در سازمان ملل به یکی از اعضای نمایندگی ایران در این سازمان گفته بود که اگرچه تهران با طرح مسکو در مورد مکان غنی­سازی (در خاک روسیه) مخالفت کرد، اما بجاست که دست کم از میانجی­گری دبیرکل حمایت جدی کند تا بتوان به بحران هسته­ای ایران خاتمه داد. البته این پیشنهاد بخشی از بازی دوگانه روس­ها در مورد برنامه هسته­ای ایران بود.

در این حال در مقالات و سخنرانی مقامات آمریکایی و اروپایی درباره ایران، هفته گذشته تغییر جهت­هایی رخ داده است که در ذیل این گزارش به آنها اشاره می­شود:

۱- در این هفته در مقالات و سخنرانی­های مقامات آمریکایی کمتر از حمله نظامی سخن به میان می­آید. البته هنوز طرح حمله نظامی مقطعی به تاسیسات اتمی ایران و سایت­های نظامی منتفی نیست.

۲- با وجود تهدیدات مقامات اروپا و آمریکا و لحن منفی مقالات منتشر شده سخن از ادامه گفتگو به قوت خود باقی است. در سه روز گذشته که طرح پیش­نویس قطعنامه ضد ایرانی بر اساس بند هفتم منشور عرضه شده، شورای امنیت سازمان ملل روزی یک­بار تشکیل جلسه داده است تا با فشار آمریکا، انگلیس و فرانسه قطعنامه ضد ایرانی را به تصویب برساند.

۳- مقامات آمریکایی در تبلیغات خود وانمود می­کنند که فشارها ضد دولت ایران است، نه ملت ایران و از این طریق می­خواهند دولت را در فشار قرار دهند و میان گروه­های سیاسی در ایران تفرقه بیندازند.

۴- فشارها بر ایران در مجامع بین­المللی به­ ویژه در سازمان ملل افزایش یافته است.

۵- بوش در مصاحبه مطبوعاتی مشترک خود با مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: ما نمی­توانیم قبول کنیم که ایران خواستار حذف اسرائیل از نقشه جهان باشد و ایران در مورد برنامه هسته­ای خود دروغ گفته و اکنون نیز دروغ می­گوید. مرکل نیز گفت ما نمی­توانیم روی برج عاج بنشینیم و ایران هر کاری خواست انجام دهد. ما مسئولیت داریم از جامعه بین­المللی محافظت کنیم و ایران باید بداند در حدی نیست که بتواند برای جامعه بین­المللی مشکل­تراشی کند.

۶- آمریکایی­ها با وجود قول مساعد لاوروف به رایس برای همکاری هنوز به این کشور اطمینان کامل ندارند و نگران آن هستند که روس­ها با طرح پرونده ایران در شورای امنیت مخالفت کنند.

۷- اگر آمریکا بتواند خطر هسته­ای ایران را واقعی جلوه دهد، ممکن است اروپا را نیز به حمله نظامی مقطعی به ایران ترغیب کند. در بسیاری از مقالات چاپ شده در روزنامه­ها این­گونه القاء می­شود که هسته­ای شدن ایران در آینده هزینه برخورد غرب را با ایران افزایش خواهد داد و حمله نظامی به ایران اکنون کم هزینه­تر است.

۸- اگرچه برای طرح پرونده ایران در شورای امنیت رای لازم وجود دارد، اما تهدیدات ایران اروپا را نگران کرده است.

۹- اخبار هسته­ای ایران در هفته­های اخیر جزو خبرهای اول رسانه­های آمریکا بوده است.

با تشکر

غرقی

هفته پیش نامه­ای به دفتر کارتر رئیس­جمهور اسبق آمریکا ارسال کردم و از وی خواستم که با تلویزیون ایران مصاحبه کند. در نامه ارسالی به کارتر نوشتم: بخشی از تاریخ روابط ایران و آمریکا مربوط به دوران ریاست جمهوری شما است  و شما از مسائل پشت پرده سیاسی آگاهی زیادی دارید. اگر ممکن است فرصتی را در اختیار من قرار دهید تا بتوانم دیدگاه­های شما را به اطلاع مردم کشورم برسانم. این نامه را به بنیاد کارتر (کارتر سنتر) ارسال کردم. هدفم از مصاحبه آن بود که نکات تاریخی مناقشه ایران و آمریکا را از دیدگاه کارتر به اطلاع مردم ایران برسانم. روابط ایران و آمریکا پس از اشغال سفارت این کشور در تهران وارد مرحله جدیدی شده بود. به عنوان خبرنگار سؤالات زیادی از او داشتم فردی که آن زمان سکان سیاست خارجی و داخلی کاخ سفید در قبال ایران را در دست داشت. اگرچه کارتر رئیس جمهور آمریکا و برژینسکی، مشاور امنیت ملی وقت آمریکا کتاب­هایی را در این زمینه منتشر کرده­اند اما هنوز حرف­های نگفته و نشنیده­ای وجود دارد که باید شنیده شود. متاسفانه چندی بعد بنیاد کارتر بدون علت با انجام این مصاحبه مخالفت کرد و با وجود پی­گیری­های مکرر، یک سال بعد پاسخ منفی خود را با نامه برایم ارسال کرد. در این نامه آمده بود به علت گرفتاری­های کاری، آقای کارتر وقت مصاحبه با تلویزیون ایران را ندارد. این نخستین و آخرین باری نبود که مقامات آمریکایی درخواست مصاحبه با تلویزیون ایران را رد می­کردند. گویی یک اتحاد نانوشته­ای علیه رسانه ملی ایران در میان مقامات آمریکایی شکل گرفته بود، به نحوی که همه مقامات دولتی مشغول به کار و بازنشسته همواره به نامه­های درخواستی برای مصاحبه پاسخ رد می­دادند. پاسخ دفتر کارتر هم این­گونه بود.

                                                 
 

Morteza Ghoroghi

IRIB

60 E. 42nd #3020

NY,NY ۱۰۱۶۵

 

Dear Morteza,

Thank you for your request to interview President Carter for IRIB UN.  While he appreciates the opportunity, President Carter’s extensive work and travel for The Carter Center’s many international activities is such that it makes it impossible to add any further commitments to his schedule.  He has asked that I extend his best wishes.

 

Sincerely,

 

 

 

Deanna L. Congileo

Director, Public Information

Press Secretary, Jimmy and Rosalynn Carter 

 

 پایگاه مرتضی غرقی

 www.ghoroghi.ir